Upprörd!!!
Usch, jag blev så upprörd och arg idag! Var på föreläsningar och seminarium på ILU idag, och på den första föreläsningen som skulle handla om lärares praktiska yrkesteori (PYT) hände något som fortfarande upprör mig nu när jag sitter här och skriver.
En lärarstudent, vi kallar henne Britt, räckte vid flertalet tillfällen upp handen under föreläsningen för att ställa frågor eller kommentera saker i föreläsningen, vilket alldeles säkert gjorde många i "publiken" irriterade. Hon har nämligen en tendens att inte riktigt kunna läsa av andra människor, och förstår inte riktigt när man bör vara tyst och när det passar sig att prata. Hur som helst, vid ett tillfälle får hon ordet av läraren och börjar berätta om en erfarenhet hon gjort under sin praktik, när en kille bakom/framför henne avbryter henne och säger något i stil med att "hon får faktiskt vara tyst nu, det är ingen som är intresserad av att höra vad hon har att säga..." Visserligen stämmer säkert detta - men alla måste ju få säga sin åsikt, och det är väl lärarens uppgift att säga ifrån om någon enstaka person tar för mycket plats?? Hela situationen blev jätteobehaglig. Britt reagerade genom att bli tyst och stirra argt och ledset på killen som uttalat sig nedsättande till henne - tog alla sina kläder och böcker och gick demonstrativt och satte sig i andra ändan av salen. Läraren gjorde ingenting! Hon fortsatte sin föreläsning som om inget hade hänt!!! Hela föreläsningen handlade i princip om vilka värderingar vi som lärare för med oss till våra elever, hur viktigt det är att inte kränka någon osv osv...
En liten stund senare lägger läraren upp ett citat på OH där det handlar om just detta med kränkande behandling... och får då en fråga av Britt om hur hon ser på den här situationen som just varit - om inte Britt då borde få en ursäkt av den här killen ifråga. Britt låtsas som att hon inte förstår och undviker att svara på frågan genom att fråga hela aulan om någon annan har någon fråga.
Jag kunde inte låta bli - jag sa att jag hade en fråga - nämligen varför hon ignorerade Britts fråga. Fick svaret att hon inte gjorde det...att man självklart måste ta itu med såna här saker... men hon gjorde fortfarande ingenting utan avslutade istället snabbt föreläsningen...
Jag förstår inte detta flata beteende av en metodiklärare (och psykologiprofessor) på lärarutbildningen!! Hur kan man stå och se på när en person blir kränkt av en annan och inte göra något åt det?? Dessutom när det var precis det hon själv stog och föreläste om... Blir så förbannad!
En annan sak jag heller inte förstår är hur det är möjligt att sånt här får förekomma och förekommer bland en grupp lärarstudenter. Hur ska vi kunna lära våra elever värderingar och vad som är rätt och fel, hur vi ska behandla andra människor - när vi själva inte säger ifrån till idioter som kränker andra människor? Vet att många tyckte att jag gjorde rätt som sa ifrån - men är säker på att lika många tyckte att jag överreagerade... Jag kanske är naiv, men jag tycker att man som lärare borde ha något högre mått av moral och civilkurage än inom andra yrkesgrupper - att vi borde föregå med gott exempel...??? Om inte vi sätter ner foten och säger ifrån när någon behandlas illa - hur ska det då se ut i skolorna sen? Ska vi bara sitta och titta på när elever mobbar varandra, eller kanske vi själva ska mobba eleverna och kollegorna?
Jag förstår det helt enkelt inte... och vill inte förstå heller! Hoppas bara att man på något sätt kan urskilja dessa rötägg vid ev. arbetsintervjuer eller under en provanställning, så att vi som faktiskt vill arbeta som lärare för att vi älskar barn och ungdomar och vill förändra hur skolan och samhället ser ut har möjlighet att göra det...
En lärarstudent, vi kallar henne Britt, räckte vid flertalet tillfällen upp handen under föreläsningen för att ställa frågor eller kommentera saker i föreläsningen, vilket alldeles säkert gjorde många i "publiken" irriterade. Hon har nämligen en tendens att inte riktigt kunna läsa av andra människor, och förstår inte riktigt när man bör vara tyst och när det passar sig att prata. Hur som helst, vid ett tillfälle får hon ordet av läraren och börjar berätta om en erfarenhet hon gjort under sin praktik, när en kille bakom/framför henne avbryter henne och säger något i stil med att "hon får faktiskt vara tyst nu, det är ingen som är intresserad av att höra vad hon har att säga..." Visserligen stämmer säkert detta - men alla måste ju få säga sin åsikt, och det är väl lärarens uppgift att säga ifrån om någon enstaka person tar för mycket plats?? Hela situationen blev jätteobehaglig. Britt reagerade genom att bli tyst och stirra argt och ledset på killen som uttalat sig nedsättande till henne - tog alla sina kläder och böcker och gick demonstrativt och satte sig i andra ändan av salen. Läraren gjorde ingenting! Hon fortsatte sin föreläsning som om inget hade hänt!!! Hela föreläsningen handlade i princip om vilka värderingar vi som lärare för med oss till våra elever, hur viktigt det är att inte kränka någon osv osv...
En liten stund senare lägger läraren upp ett citat på OH där det handlar om just detta med kränkande behandling... och får då en fråga av Britt om hur hon ser på den här situationen som just varit - om inte Britt då borde få en ursäkt av den här killen ifråga. Britt låtsas som att hon inte förstår och undviker att svara på frågan genom att fråga hela aulan om någon annan har någon fråga.
Jag kunde inte låta bli - jag sa att jag hade en fråga - nämligen varför hon ignorerade Britts fråga. Fick svaret att hon inte gjorde det...att man självklart måste ta itu med såna här saker... men hon gjorde fortfarande ingenting utan avslutade istället snabbt föreläsningen...
Jag förstår inte detta flata beteende av en metodiklärare (och psykologiprofessor) på lärarutbildningen!! Hur kan man stå och se på när en person blir kränkt av en annan och inte göra något åt det?? Dessutom när det var precis det hon själv stog och föreläste om... Blir så förbannad!
En annan sak jag heller inte förstår är hur det är möjligt att sånt här får förekomma och förekommer bland en grupp lärarstudenter. Hur ska vi kunna lära våra elever värderingar och vad som är rätt och fel, hur vi ska behandla andra människor - när vi själva inte säger ifrån till idioter som kränker andra människor? Vet att många tyckte att jag gjorde rätt som sa ifrån - men är säker på att lika många tyckte att jag överreagerade... Jag kanske är naiv, men jag tycker att man som lärare borde ha något högre mått av moral och civilkurage än inom andra yrkesgrupper - att vi borde föregå med gott exempel...??? Om inte vi sätter ner foten och säger ifrån när någon behandlas illa - hur ska det då se ut i skolorna sen? Ska vi bara sitta och titta på när elever mobbar varandra, eller kanske vi själva ska mobba eleverna och kollegorna?
Jag förstår det helt enkelt inte... och vill inte förstå heller! Hoppas bara att man på något sätt kan urskilja dessa rötägg vid ev. arbetsintervjuer eller under en provanställning, så att vi som faktiskt vill arbeta som lärare för att vi älskar barn och ungdomar och vill förändra hur skolan och samhället ser ut har möjlighet att göra det...
Kommentarer
Trackback